2014
Elsevier
Omslag / Cover Jacques de
Loustal
Online shop:
http://www.magvilla.nl/magazine/191/elsevier
Specificaties tijdschrift
Editie: 28
Verschenen op: 10-07-2014
Frequentie: weekblad [51 x per jaar]
Aantal pagina's: 146
Taal: Nederlands
Prijs: € 6,95
Categorie: opiniebladen
Dubbeldik zomernummer - Syp
Wynia: Marx is terug van weggeweest - Ellen van Rijn: 'Als acteur verschuil
je je, als schrijver kan dat niet' - Zangeres Giovanca: orthopedagoog werd
een ster op het podium - De laatste zomer van prins Bernhard - Op stap met
dé makelaar van Monaco - Wijn met weinig alcohol is wel zo lekker - Remco
Campert wordt 85: 'Ik ben een kleinschalig denker'
Over het magazine Elsevier
Elsevier is een opinieblad dat orde wil scheppen in de informatiechaos. En
dat vooral met betrekking tot de interessevelden economie, politiek,
financiën, wetenschap en cultuur. Daarbinnen wordt geselecteerd op
relevantie voor de lezers. Elsevier praat die lezers bij over de
belangrijkste gebeurtenissen en ontwikkelingen. Het levert een bijdrage aan
bezinning, opinievorming en discussie over actuele onderwerpen.
Bestel deze Elsevier http://www.elsevier.nl/
http://www.elsevier.nl/Deze-week-in-Elsevier/
Elsevier
Nr. 27 - juli 2012
Elsevier
9 juli 2011
2015
Drie keer Loustal OMSLAGEN /
Elseviers zomercovers van Franse illustrator stemmen mild melancholiek.
René van Rijckevorsel
De zonnige illustraties van de beroemde Franse illustrator Jacques de
Loustal (58) laten zich kenschetsen in drie woorden: nostalgie, warmte en
licht. Loustal heeft op verzoek van de redactie inmiddels drie covers voor
een zomernummer van Elsevier gemaakt. Alledrie zijn het taferelen aan een
baai die associaties oproepen met een loom kabbelende Middellandse Zee of de
langzame deining van de Italiaanse meren. Kusten waar je liever in een
vergane -gloriehotel vertoeft en op het strand aan de overkant een
gebarbecued sardientje eet, dan in een vijfsterrenresort met airconditioning
en overvloedige buffettafels. Een paar palmpjes, een eenzaam wolkje, een
boot op de blauwe horizon: het roept bij Loustal allemaal een gevoel van
milde melancholie op. Loustal, opgeleid als architect en illustrator, tekent
graag gebouwen, maar is vooral dol op dieren: pinguïns, honden, elanden, ze
duiken op de raarste plaatsen op. Voor het omslag van dit zomernummer van
Elsevier deed hij een beroep op een bijzondere vogelsoort: een meeuwachtige
met papegaaie - kleuren.
Over zijn inspiratie zegt hij: 'Het zijn impressies die me gewoon overkomen.
Ik werk niet volgens een bepaald motief, maar ik houd er wel van om me mijn
reizen te herinneren. Als ik reis, ben ik in een staat van maximale
ontvangst.' Daartoe gebruikt hij ook zijn camera, een Leica. De impressies
van die reizen legt hij vast in carnets de voyages, wat realistischer van
toon en kleur dan zijn tijdschriftomslagen. Loustal heeft ook een minder
zonnige kant. Dan tekent hij loodsen en fabrieken in zwart-wit, of ijsbergen
onder donkere hemels. Maar die kunst wordt minder geschikt geacht voor
zomerse covers voor The New Yorker of Elsevier.
Google translate:
René Rijckevorsel
Les illustrations vives de la célèbre illustrateur français Jacques de
Loustal (58) se laissent caractérisé en trois mots: nostalgie, de la chaleur
et de la lumière. Loustal a fait trois couvertures pour une question de
Elsevier été demandé par les éditeurs. Tous les trois sont des scènes sur
une baie qui évoquent des associations avec une Méditerranée rodage
langoureux ou la houle lente des lacs italiens. Côtes où vous préférez
habiter dans un hôtel fades gloire et sur la plage en face de manger une
boîte de sardines au barbecue, puis dans un centre de villégiature cinq
étoiles avec la climatisation et les tables du buffet abondant. Un peu
palmiers, un nuage solitaire, un bateau sur l'horizon bleu: il évoque
Loustal tous un sentiment de mélancolie légère. Loustal, architecte de
formation et illustrateur, dessine comme les bâtiments, mais est
particulièrement aime les animaux: pingouins, des chiens, des élans, ils
plongent dans les endroits les plus étranges. Pour la couverture du numéro
d'été de Elsevier, il a fait appel à une espèce particulière d'oiseau, une
mouette-comme avec Parrot - couleurs.
A propos de son inspiration, il dit: «Ce sont des impressions qui vient de
m'arriver. Je ne travaille pas selon un certain rythme, mais je sorte de
plaisir à rappeler. Mes voyages Quand je voyage, je suis dans un état de
réception maximale ". Et il utilise aussi son appareil photo, un Leica. Les
impressions de voyage, il enregistre dans Carnets de voyages, le ton plus
réaliste et la couleur de son couvertures de magazines. Loustal a aussi un
côté moins brillant. Puis il attire les entrepôts et les usines en noir et
blanc, ou des icebergs sous un ciel sombre. Mais l'art est considéré comme
moins approprié pour les couvertures d'été pour The New Yorker de Elsevier.
Google translate:
The bright illustrations of the famous French illustrator Jacques de Loustal
(58) let themselves be characterized in three words: nostalgia, warmth and
light. Loustal has now made three covers for a summer issue of Elsevier
requested by the editors. All three are the scenes on a bay that evoke
associations with a languid lapping Mediterranean or the slow swell of the
Italian lakes. Coasts where you prefer to dwell in a faded-glory hotel and
on the beach across the street eating a barbecued sardine, then in a five
star resort with air conditioning and abundant buffet tables. A few palmetto,
a lonely cloud, a boat on the blue horizon: it evokes Loustal all a sense of
mild melancholy. Loustal, trained as an architect and illustrator, draws
like buildings, but is particularly fond of animals: penguins, dogs, elk,
they dive in the strangest places. For the cover of the summer issue of
Elsevier, he appealed to a particular species of bird, a gull-like with
parroty - colors.
About his inspiration, he says: "These are impressions that just happened to
me. I do not work according to a certain pattern, but I kind of like to
remember. My travels When I travel, I am in a state of maximum reception.
"And he also uses his camera, a Leica. The impressions of traveling he
records in Carnets de voyages, more realistic tone and color than his
magazine covers. Loustal also has a less bright side. Then he draws
warehouses and factories in black and white, or icebergs under dark skies.
But art is considered less suitable for summer covers for The New Yorker of
Elsevier.
|
|