Kolderieke manga en tranentrekkend engagement
HOMME SIEBENGA
In het splinternieuwe album Kid
Congo van Loustal worden de koloniale wonden van Frankrijk weer eens flink opengekrabd
en dat kan helemaal geen kwaad in een land waar een misdadiger als Le Pen nog steeds vrij
rondloopt. In zijn wat naïeve, maar zeer expressieve schilderstijl vertelt Loustal het
verhaal van een Afrikaanse slaaf die door zijn blanke geliefde op sleeptouw wordt genomen
naar Parijs. Zij is een prostituee die inmiddels behoorlijk verlept is, zodat de zwarte
immigrant zich genoodzaakt ziet hun kostje bijelkaar te scharrelen in een vijandige
wereldstad begin deze eeuw. Dat kan niet anders dan een aaneenschakeling van diepe
vernederingen opleveren.
Kid
Congo komt rechtstreeks van de plantages terecht in
achtereenvolgens de prostitutie, de bokswereld, de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog,
het kunstenaarsmilieu en hij eindigt uiteindelijk jammerlijk in de goot. Om dit
tranentrekkende verhaal te vertellen, maakt scenarist Paringaux nauwelijks gebruik van de
traditionele tekstballonnen. Hij beperkt zich tot kleine tekstblokjes onder de kaders,
waarin hij een stijl hanteert die in een literaire roman niet zou misstaan. De jury van
het recente stripfestival in Angoulème was er zo van onder de indruk dat het album de
prijs kreeg voor het beste scenario. Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van de
beelden van Loustal
Kid Congo van Loustal en Paringaux. Uitgeverij Oog & Blik. Prijs: fl 29,95
HAARLEMS DAGBLAD 16-04-1998 Pagina: 25
|