WB01343_.gif (599 bytes)

Kolderieke manga en tranentrekkend engagement

HOMME SIEBENGA

In het splinternieuwe album Kid Congo van Loustal worden de koloniale wonden van Frankrijk weer eens flink opengekrabd en dat kan helemaal geen kwaad in een land waar een misdadiger als Le Pen nog steeds vrij rondloopt. In zijn wat naïeve, maar zeer expressieve schilderstijl vertelt Loustal het verhaal van een Afrikaanse slaaf die door zijn blanke geliefde op sleeptouw wordt genomen naar Parijs. Zij is een prostituee die inmiddels behoorlijk verlept is, zodat de zwarte immigrant zich genoodzaakt ziet hun kostje bijelkaar te scharrelen in een vijandige wereldstad begin deze eeuw. Dat kan niet anders dan een aaneenschakeling van diepe vernederingen opleveren.

Kid Congo komt rechtstreeks van de plantages terecht in achtereenvolgens de prostitutie, de bokswereld, de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog, het kunstenaarsmilieu en hij eindigt uiteindelijk jammerlijk in de goot. Om dit tranentrekkende verhaal te vertellen, maakt scenarist Paringaux nauwelijks gebruik van de traditionele tekstballonnen. Hij beperkt zich tot kleine tekstblokjes onder de kaders, waarin hij een stijl hanteert die in een literaire roman niet zou misstaan. De jury van het recente stripfestival in Angoulème was er zo van onder de indruk dat het album de prijs kreeg voor het beste scenario. Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van de beelden van Loustal

Kid Congo van Loustal en Paringaux. Uitgeverij Oog & Blik. Prijs: fl 29,95

HAARLEMS DAGBLAD 16-04-1998 Pagina: 25